Gericht handelen in acute situaties
** Korting voor opleiders verlengd tot eind 2027**.
Wat je in deze cursus onder andere gaat doen:
De landelijke cursus Spoedzorg in de Huisartspraktijk is er speciaal voor huisartsen en huisartsopleiders. In twee keer twee dagen leer je acuut levensbedreigende aandoeningen te herkennen en te behandelen.
Je traint volgens de meest actuele inzichten en werkt stap voor stap met de ABCDE-methode. Je oefent veel en realistisch, precies zoals je het straks in de praktijk nodig hebt.
Tijdens deze STARclass leer je met behulp van de ABCDE-methode snel herkennen wat er misgaat bij acuut zieke patiënten én hoe je direct handelt. Je stelt geen diagnose maar leert te doen wat in een spoedsituatie nodig is.
Onze onderwijsdagen zijn praktijkgericht en interactief. Je oefent vaak en intensief in medische rollenspellen, met getrainde simulatiepatiënten en realistische scenario’s. Zo wordt de ABCDE-methode een automatisme. Onze gekwalificeerde docenten begeleiden je persoonlijk en deskundig in een veilige leeromgeving.
Ben je opleider? Aios maken al vroeg kennis met de ABCDE-methode tijdens de STARtclass Huisartsgeneeskunde in jaar 1 en jaar 2.
Door zelf de STARclass te volgen, leer je als opleider en huisarts dezelfde methode gebruiken en spreken jullie dezelfde taal. Dat helpt je om aios nog beter te begeleiden: met vertrouwen, rust en overzicht in iedere spoedsituatie.
De cursus vindt plaats bij Schola Medica.
Reken op ongeveer 7 uur voorbereiding.
4-Daagse STARclass Spoedzorg in de Huisartspraktijk: 24 accreditatiepunten (ABC1) voor Cluster 1-artsen (huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten).
De ABCDE-methode is het instrument dat in de hele keten wordt gebruikt bij de opvang van acuut zieke patiënten. In dit onderdeel doorloop je de stappen één voor één. Je leert veelvoorkomende, levensbedreigende aandoeningen vroeg te herkennen en volgens de ABCDE-methode te diagnostiseren en te behandelen of bespreken.
Je traint de kernvaardigheden uit de ABCD; oefenen staat centraal.
Je past de ABCD-vaardigheden toe in een nagespeelde spoedsituatie. In deze realistische scenario’s oefen je met de opgedane kennis en vaardigheden. Je oefent onder tijdsdruk en krijgt directe feedback.
Je behandelt simulatiepatiënten met verschillende ademhalingsproblemen. Je ervaart hoe je de ABCDE-methode kunt inzetten in de praktijksituatie en welke interventies passen bij verschillende respiratoire klachten.
In dit scenario leer je volgens de ABCDE-methode bewustzijnsstoornissen tijdig te herkennen, onderzoeken en behandelen bij een simulatiepatiënt.
In dit scenario leer je volgens de ABCDE-methode een simulatiepatiënt met circulatiestoornissen vroegtijdig te herkennen, onderzoeken en behandelen.
We vergelijken kort de inhoud van je spoedkoffer en focussen daarna op spoedmedicatie: middel, dosering en toedieningsvorm, aan de hand van een aantal casussen.
Interactief cursusonderdeel over samenwerking tussen de ambulance/centralist en de huisarts. Ook komt nogmaals de SBARR uitgebreid aan bod.
Tijdens dit cursusonderdeel komt het effect van ABCDE op ‘mentaal medisch handelen’ aan bod. Je reflecteert op je eigen handelen in acute situaties.
Wat doe je als een patiënt die spoedzorg nodig heeft onder invloed is en anders reageert dan je verwacht? In dit scenario ga je in op een aantal veelvoorkomende intoxicaties, waarover de eerste lijn en dan vooral de huisarts/ huisartsenpost contact zoekt met het NVIC.
We gaan in op wat triage inhoudt en hoe het dynamische proces van triage kan verlopen. Je leert urgentieclassificatie en factoren die deze classificatie beïnvloeden herkennen.
Je maakt kennis met veelvoorkomende trauma’s op de huisartsenpost. Eerst zorg je dat de vitale functies onder controle zijn, voordat je verder gaat met de secundaire benadering waar de kleine letsels onder vallen. Anamnese is belangrijk om een idee te krijgen over een mogelijk type letsel. Je leert dat zowel de diagnostiek als de behandeling verstoord kunnen worden door onderliggende aandoeningen.
Tijdens dit scenario-onderwijs leer je met de ABCDE-methode een simulatiepatiënt met brandwonden te onderzoeken en het juiste beleid in te zetten. Ook maak je kennis met de theorie van brandwonden.
In dit onderdeel leer je hoe je een ernstig ziek kind snel kunt herkennen en klinisch beoordelen. Je herkent signalen van respiratoir en circulatoir falen en oefent welke eenvoudige handelingen nodig zijn om achteruitgang te voorkomen.
Bekijk de geplande edities van deze cursus. Klik op het aantal lesdagen om te zien wanneer deze plaatsvinden.
Voor het onderwijs aan geregistreerde opleiders ontvangen wij subsidie van SBOH en het HDS-fonds.
Geregistreerde opleiders komen daarom in aanmerking voor een gereduceerd tarief. Ook stafleden van huisartsopleidingen mogen van het gereduceerde tarief gebruikmaken.
Geregistreerde opleiders zonder hotel (bijdrage SBOH + HDS)
€ 595,00
Geregistreerde opleiders met 2 hotelovernachtingen (bijdrage SBOH + HDS)
€ 695,00
Zorgprofessionals zonder hotel
€ 2395,00
Zorgprofessionals met 2 hotelovernachtingen
€ 2595,00
De cursusprijs is inclusief studiemateriaal en lunches op de cursuslocatie.
Bij deze cursus zijn ook 2 hotelovernachtingen met ontbijt en 2 diners inbegrepen. Als je hier geen gebruik van maakt heeft dat geen invloed op de cursusprijs.
Inschrijving vindt plaats op volgorde van binnenkomst. Aanmelden kan tot 3 weken voor aanvang van de STARclass. Zie onze cursusvoorwaarden voor de annuleringsregeling.