Doorontwikkeling Acute pediatrie met Radboudumc
We bouwen in co-creatie aan toekomstbestendig onderwijs dat huisartsen stevig voorbereidt op spoedzorg voor kinderen. Daarom vernieuwen we het onderwijs in acute kindergeneeskunde binnen de huisartsopleiding, met lesmateriaal dat nauw aansluit op de praktijk én op wat aios nodig hebben om met vertrouwen te kunnen handelen.
Het tijdig herkennen en behandelen van acuut zieke kinderen in de huisartsenpraktijk is uitdagend. Kinderen presenteren zich vaak met atypische symptomen en hun toestand kan razendsnel omslaan. Aios huisartsgeneeskunde hebben bovendien maar weinig ervaring met ernstig zieke kinderen, terwijl de eerste lijn weinig ruimte biedt voor aanvullend onderzoek. Daardoor moeten toekomstige huisartsen kunnen vertrouwen op hun eigen klinische inschatting en hun niet-pluis gevoel. Dat vraagt om onderwijs dat realistisch is en dichtbij de dagelijkse praktijk staat.
Juist dat is nu lastig te organiseren. Jonge kinderen kun je niet inzetten als simulatiepatiënt, privacy beperkt de beschikbaarheid van beeldmateriaal en bestaand materiaal is vaak verouderd. Daarom werken we in dit innovatieproject samen met het Radboudumc aan een stevige update van de acute kindergeneeskunde binnen het aios-onderwijs van Schola Medica.
Het Radboudumc ontwikkelde een vragenlijst voor aios die in beeld brengt welke onderdelen van herkenning en behandeling zij het meest uitdagend vinden. De vragenlijst is landelijk uitgezet. De inzichten daaruit vormen de basis voor vernieuwde scenario’s, fris en realistisch beeldmateriaal en nieuwe casuïstiek voor de Startclass huisartsgeneeskunde jaar 1 en jaar 2.
Zo brengen we het onderwijs stap voor stap dichter bij de realiteit van acute kindergeneeskunde. Onderwijs dat voelt als het échte werk en huisartsen helpt om met vertrouwen te handelen wanneer een acuut ziek kind hun spreekkamer binnenkomt.