‘Spoedzorg is een georganiseerde chaos. Maar als je om kunt gaan met de hectiek en het overzicht kunt bewaren, dan kun je het verschil maken tussen leven en dood.’ Nathalie Ververs – docent en vakgroeplid bij Schola Medica en SEH-arts in het Catharina Ziekenhuis – vertelt over waarom kwalitatief spoedzorgonderwijs zo belangrijk is.
Midden in de hectiek
‘Bij levensbedreigende situaties moet je direct een beslissing nemen en actie ondernemen. In korte tijd moet je achter de oorzaak van het probleem komen. Je hebt meestal geen tijd om eerst het verhaal aan te horen. Bovendien werk je op een drukke afdeling. Midden in die hectiek moet je als arts gestructureerd zien te blijven. Alleen zó kun je het verschil maken.’
‘Een goede arts overziet dan ook de situatie. Wat is nu het hardst nodig? Eerst een stap terugzetten, daarna handelen. Bovendien moet je tegen verstoringen kunnen en natuurlijk kunnen multitasken.’
Vlieguren maken
De manier waarop Schola Medica inspeelt op wat artsen nodig hebben om goede spoedzorg te kunnen verlenen, is volgens Nathalie echt gericht op de dagelijkse praktijk. ‘Wij vinden dat je pas een goede arts kunt zijn als je uren maakt in de spoedzorg. Onze opleidingen zijn daarom geen snelcursussen, want in zo’n korte tijd kun je nooit alle vaardigheden leren die nodig zijn.’
‘Bovendien krijgen cursisten les van de allerbeste docenten die zelf ook arts zijn en zich moeten blijven ontwikkelen. En ja, dat vraagt een investering, maar het betaalt zich terug in artsen die zelfverzekerd zijn, goed zijn en uiteindelijk dus meer patiënten kunnen redden.’
Simulatiepatiënten
Er is dan ook veel meer nodig dan alleen het leren van de abcde-methodiek, stelt Nathalie. ‘Dit is een waardevol instrument om te beoordelen of de situatie waarin een patiënt zich begeeft levensbedreigend is. Maar het is niet voldoende om alleen die methode te kennen. Bij spoedzorg komt zoveel meer kijken. Daarom werken wij bijvoorbeeld ook met simulatiepatiënten om hier verdieping in aan te brengen. Zij reageren direct op je handelingen. Zo leren cursisten ook vaardigheden op het gebied van empathie en communicatie.’
Grenzen aangeven
Nathalie geeft haar cursisten altijd mee dat grenzen aangeven heel belangrijk is. ‘Blijf altijd kritisch naar jezelf kijken. Het is helemaal niet erg dat je iets niet weet of iets nog nooit hebt gedaan. Maar geef het alsjeblieft aan en doe er wat mee. Daar krijg je zelfvertrouwen van. Haal er bijvoorbeeld mensen bij als je het zelf even niet weet. Spoedzorg is teamwork, je doet het samen.’
‘Ik krijg vaak van cursisten terug dat ze door een goede opleiding met enorm veel zelfvertrouwen aan de slag gaan. En als een arts dan vervolgens trots aan mij vertelt dat hij een leven heeft gered, dan is dat het mooiste compliment dat je kunt krijgen.’